Radnice Prahy 1 zatím nenechala rozmístit značení se zákazem elektrokoloběžek v pěších zónách na Staroměstském náměstí a v jeho okolí…

Radní městské části Richard Bureš (ODS) řekl,  že zavedení zákazu bude záviset na návratu turistů do centra. Omezení se bude kromě elektrokoloběžek týkat i elektrokol, což kritizoval spolek Automat. Podle radního to je však po dohodě s magistrátem jediné možné řešení. Na pohyb vozítek po chodnících a nevhodné parkování si lidé v centru i samosprávy dlouhodobě stěžují.

Psali jsme zde:

https://www.prazskynoviny.cz/prazske-radnice/praha-1-problemy-s-e-kolobezkami-trvaji/

Provozovatel sdílených koloběžek, americká firma Lime, z důvodu šíření nového typu koronaviru v Praze a většině dalších světových měst pozastavila činnost. Podle Bureše nicméně již společnost radnici informovala, že ihned po skončení epidemie se vozítka do české metropole vrátí.

Zákaz bude zahrnovat Staroměstské náměstí a jeho okolí, například Celetnou, Karlovu nebo Malé náměstí. Cílem je podle radního dostat vozítka z turisticky nejrušnějších a nejpřeplněnějších míst. S ohledem na současnou krizi a vylidnění Prahy nicméně není důvod nyní opatření vymáhat, řekl. „Letos k tomu vůbec nemusí dojít,“ dodal.

Radnice podle něj nicméně stále počítá se zavedením opatření v momentě, kdy se situace přiblíží dřívějšímu stavu. Opatření již je schváleno a začne platit v momentě umístění značek, které je podle Bureš možné zajistit v řádu dní.

Minulé vedení Prahy 1, které začátkem roku vystřídalo to nynější, původně navrhlo značení zakazující vjezd kol „mimo kola s pedály a koloběžky bez motoru“. Tak by se zákaz nevztahoval na elektrokola a nemotorové koloběžky.

Podle Bureše však s tímto plánem městská část narazila u magistrátních právníků, podle kterých by takové značení bylo nesrozumitelné a nevymahatelné. „Magistrát řekl, že jedinou cestou je omezení vozidel s motorem,“ řekl Bureš.

Ve výsledku tak bude zákaz platit pro všechny vozítka s motorem, tedy i elektrokola. To kritizoval spolek Automat, podle kterého opatření dopadne na Pražany s elektrokoly i rozvážkové služby, které je využívají. Bureš řekl, že obzvlášť v případě elektrokol nevidí problém v tom celou oblast objet.

Psali jsme zde:

https://www.prazskynoviny.cz/bezpecnost/praha-1-mpp-elektrokolobezka-ve-vltave/

Radní dodal, že se ve spolupráci s magistrátem se zvažovala také možnost zákaz rozšířit i na další části metropole, protože si na elektrokoloběžky stěžuje více městských částí. Značení by se mohlo přidat například na značky omezující vjezd aut nad 3,5 tuny nebo zakazující pohyb segwayů. Podobně město postupovalo v případě zákazu tzv. pivních kol. Rezidenti s elektrokoly by si v takovém případě museli vyjednat výjimky. Jednání se však podle Bureše zastavila s koronavirovou krizí. „Plány byly, ale teď je všechno jinak,“ řekl.

Firma Lime v Praze podle dřívějších informací provozuje 1500 koloběžek. V Praze je vztah mezi firmou a pražskými samosprávami dlouhodobě problematický, Lime kritizuje jak Praha 1, tak zástupci magistrátu a Prahy 2. Vedení magistrátu loni s firmou vypovědělo memorandum o spolupráci, nyní se jedná o novém. Lime elektrokoloběžky prezentuje jako ekologický způsob dopravy, samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, u kterých magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu, nebo jiný druh elektrokoloběžek, připomínající spíše mopedy.

Autor: TGM, ČTK, Praha, ČR,  18.4.2020