Hlavní město plánuje postavit lanovku, která povede z Podbaby přes Vltavu okolo zoo do Bohnic…

Stavba by mohla začít v roce 2023 nebo 2024 a lanovka má sloužit jako dočasné řešení do doby, než Prahu 6 a Prahu 8 spojí tramvajová trať vedoucí přes nový most. Lanovka by měla mít tři stanice a její stavba má podle dřívějších odhadů vyjít na 1,5 miliardy korun.

Zdroj: Ing. arch. Václav Brejška

V současnosti je pro cestu MHD z Prahy 6 do Prahu 8 nutné jet přes centrum, což podle vedení města zbytečně zatěžuje dopravní systém. V plánu je proto propojit Podbabu a Bohnice tramvají, která povede přes nový most v cípu Císařského ostrova. Podle Scheinherra by první etapa trati vedoucí přes řeku k zoo měla být včetně nového mostu hotova do roku 2030. „Po roce 2030 je plánován poslední tramvajový úsek Troja – Bohnice,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

Mezitím nicméně město plánuje vybudovat lanovku, jejíž stavba je výrazně kratší než u tramvaje. Podle dokumentace pro hodnocení vlivu projektu na životní prostředí (EIA) by měla trvat půl roku. „Lanovka je dočasné řešení pro nejkritičtější úsek spojení Praha 6 – Praha 8 přes vodu a stometrovou stolovou horu,“ vysvětlil Scheinhher. „Nerad bych předbíhal s termíny vzhledem k tomu, kolik toho je ještě před námi, ale v roce 2024 se snad už bude lanovka stavět,“ dodal.

Zdroj: Ing. arch. Václav Brejška

Město zatím nevybralo dodavatele stavby, podle dokumentace pro EIA by měla kabiny nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry. Kabiny by měly být klimatizované s vyztuženými podlahami, aby odolaly případnému výbuchu metanu v Ústřední čistírně odpadních vod, nad kterou lanovka povede. Stanice budou v Podbabě, na druhém straně řeky v Troji a v Bohnicích u obchodního centra Krakov. Oproti zvažovaným plánům nakonec trasa nemá vést nad zoologickou zahradou, ale okolo ní.

Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na výstavbu lanovky 1,5 miliardy korun, jízda má trvat sedm minut a kabiny by měly být v méně než minutových intervalech schopné přepravit 2000 cestujících za hodinu.

Zdroj: Ing. arch. Václav Brejška

Investiční náklady pro stavbu tramvaje pak mají být podle materiálu pět miliard korun, přepravní kapacita obdobná a výstavba má trvat čtyři roky. Město také plánuje do roku 2030 postavit další tramvajovou trať, která Podbabu propojí se Suchdolem.

Zdroj: Ing. arch. Václav Brejška

S plánem stavby lanovky původně přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo. V předchozích volebních obdobích se pak hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.

Autor: TGM, ČTK, Praha, ČR, 19.4.2020