Dnes byl ukončen termín odevzdání nabídek pro veřejnou zakázku DPP na první úsek metra D…

Veřejná zakázka Metro D

Dopravní podnik Praha (DPP), vypsal v lednu veřejnou zakázku na stavbu metra D. Jde o největší pražskou dopravní zakázku za několik posledních let od stavby tunelu Blanka (stavěl rovněž Metrostav). Jen první úsek metra D vyjde na 11 miliard korun. Jde o úsek Pankrác – Olbrachtova. A tady je kámen úrazu. Metrostav je sice už odsouzen, ale zatím nepravomocně a o tuto zakázku se uchází. Je možné, že ji získá a až následně bude potvrzen rozsudek krajského soudu o zákazu veřejných zakázek na tři roky. Možné je, že se bude o zakázku ucházet také firma Subterra, kterou vlastní právě Metrostav. Takže by tímto v podstatě rozhodnutí soudu legálně obešel.

 Psali jsme zde:

Zeptali jsme se na názor právníků, co si o situaci myslí, a že je možný i přesun lidí z Metrostavu, do její dceřinné firmy Subterra, která se o zakázku také může ucházet.

„Pokud je rozsudek nepravomocný, tak má DPP pravdu a nemůže Metrostav jen tak vyloučit, de facto bez právního titulu. Můžeme si o tom myslet co chceme, ale v právním státě nutno dodržovat zákony, zde hlavně ZZVZ. ad – „do těchto dceřinných firem přesunou lidé“ – to se stát může, ale pokud jim soud neuloží pravomocný (!) trest zákaz podnikání, tak je v tom nemůže nikdo omezovat, ani zadavatel VZ.

Nezávislý moravský právník a publicista JUDr. Petr Kolman Ph.D.

„Velmi bych si přál, aby případ Rath a hlavně poslední odsuzující rozsudek měl pozitivní vliv na zadavatele a dodavatele velkých stavebních zakázek. Kéž by se konečně soutěžilo za férových podmínek bez postranních domluv a úplatků. Především Metrostav by nyní měl jít příkladem a společně se svými dceřinnými společnostmi ukázat, že hodnoty společnosti jsou postaveny na kvalitním stavebnictví a ne na kvalitním uplácení. Předpokládám, že Metrostav i dceřinky mají již zaveden důsledný protikorupční interní program, že pořádá školení pro své zaměstnance, aby se nebáli upozorňovat na nekalá jednání apod. Rovněž bych předpokládal, že již má nebo si nechá zavést tzv. protikorupční ISO. Očekávám, že již po nepravomocném rozsudku se z Metrostavu stane vlajková loď férového českého stavebnictví.“

„A od DPP a jiných velkých veřejných zadavatelů bych očekával, že budou právě např. protikorupční ISO časem u těch největších zakázek  vyžadovat. Pokud to již nevyžadují, pak by mě zajímalo proč, když je očividné, že případ hejtmana Ratha nebyl ojedinělý.“

Marek Zelenka – Oživení.cz 

Občanské sdružení Oživení bylo založeno v roce 1997. Od roku 1999 se kontinuálně věnuje tématům korupce, střetu zájmů a vyšší transparentnosti na všech úrovních veřejné správy a veřejné politiky (vláda, parlament, kraje, města, obce, úřady).

Zde je vyjádření Dopravního podniku Praha:

„Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vždy ctil a ctí zásadu presumpce neviny dle platné legislativy. Zmiňovaný rozsudek je v tuto chvíli nepravomocný a DPP ani nezná jeho obsah. Celou situaci ale pozorně sledujeme, zvažujeme možná rizika a necháváme si zpracovat právní stanovisko. Při administraci tendrů nicméně nemůžeme postupovat jinak, než v souladu se zákonem o zadávání veřejných zakázek. Otevřená veřejná zakázka na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác – Olbrachtova stále běží, lhůta pro podání nabídek je stanovena do 30. 4. 2020. V tuto chvíli nelze předjímat, které společnosti nabídky podají, avšak všechny subjekty, které mají zájem se tohoto otevřeného veřejného řízení účastnit, musí splňovat podmínky stanovené právními předpisy ČR.“

Daniel Šabík, DPP

Celou věc budeme i nadále sledovat a přineseme Vám další informace…

Autor: TGM, Praha, ČR, 30.4.2020