Nabídky podány, víme i cenu! 

Situace kolem stavby prvního úseku metra D, má další vývoj

Do veřejné zakázky na stavbu prvního úseku metra D, se přihlásilo pět firem. Dle informací prazskynoviny.cz, jsou to sdružení Strabag, Hochtief a také Subterra. Dalším účastníkem je SMP a nabídku podal i Doprastav (Doprastav alias DDM group sídlil dříve na stejné adrese jako Metrostav, dle výpisu obchodního rejstříku a jsou propojeny osobami: Pavel Pilát – dnes již bývalý šéf Metrostavu & Jiří Bělohlav – dnes již bývalý prezident Metrostavu). Skanska  svoji účast nevyvrátila ani nepotvrdila. Podle našich informací počítá, že získá „nějaký“ objem práci od vítěze. Zakázka má hodnotu cca 11 miliard korun.

Žádost na zrušení tendru

Proti tendru, však hned na začátku, v den, kdy byla uzávěrka nabídek (30.4.2020) podala stížnost společnost Eurovia CS (informaci přinesl server Zdopravy.cz). Ta se do tendru nepřihlásila. Eurovia CS, ve svojí námitce, která má na 131 stran píše, že: „je zcela zjevné, že zadavatel diplomaticky řečeno ´preferuje´ některé z účastníků zadávacího řízení“. Jde o firmy Metrostav, Hochtief a Strabag. Ty již nyní provádí v místě geologický průzkum.
„Připravit v dané lhůtě odpovědným způsobem nabídku na tak složitou zakázku není možné ani v ideálních podmínkách, natož pak v podmínkách probíhající pandemie.“ píše se dále v dokumentu Eurovia CS. 

Podle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka je poměrně běžné, že účastníci podávají námitky. „Tendr na zhotovitele prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova je velkou a složitou zakázkou, bylo by pro nás proto překvapením, pokud by žádné námitky nebyly podány. Jako zadavatel jsme se s nimi vypořádali podle zákona o zadávání veřejných zakázek,“ řekl Šabík.

Metrostav se zakázky „účastní“, přes dceřinnou firmu Subterra, kterou vlastní ze 100%

V předchozích článcích jsme upozorńovali na to, že firma Metrostav, která je nepravomocně odsouzená (v korupční kauze bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha, podle kterého nesmí tři roky podávat nabídky ve veřejných zakázkách), se může tendru účastnit, díky svým dceřinným firmám, což se právě stalo. 

Cena za první úsek metra D je astronomická

Dle našich informací „nejvýhodnější“ nabídku na vybudování prvního úseku metra D, podalo sdružení firem Subterra, Hochtief a Strabag. Hodnota této nabídky je 13,7 miliard korun!

Připomeňme, že zakázka na první úsek metra Pankrác – Olbrachtova byla původně odhadnuta (na zhruba 9 miliard korun) a vypsána byla za (10,829 miliardy korun).

Jestli je to hodně, nebo málo ponecháme na úsudku každého čtenáře. Ovšem když se podíváme na cenu za prodloužení metra A do Motola (4 stanice a délka zhruba 14km), která v roce 2015 byla 22 miliard korun. V této souvislosti je cena za jednu stanici, byť přestupní a 3,6 km kolejí za 13,7 miliard v případě „D“ více než dvojnásobek! Přepočteno pouze na jeden kilometr koleje trasa A přišla na cca 1,57miliardy za kilometr a proti tomu metro D v roce 2020 už na 3,8 miliardy za kilometr. 

Dva měsíce na vybrání vítězné firmy

Dopravní podnik Praha, teď má čas do 1.7.2020, aby vybral jednu z firem. Následně bude 15 denní lhůta k připomínkám tendru.
O dalším vývoji vás budeme informovat…

Autor: TGM, Praha, ČR, 25.5.2020

Psali jsme zde: