Na pozemcích pražského autobusového nádraží Florenc by mohly v budoucnu vyrůst nové budovy…

Výbor územního rozvoje magistrátu dnes totiž doporučil ke schválení podnět na změnu územního plánu podaný firmou ČSAD Praha, která nádraží a okolní pozemky vlastní. Zároveň výbor souhlasil i se zástavbou sousedního pozemku, který vlastní skupina Penta. Změny územního plánu mají několik úrovní schvalování, na jejichž konci musí být ještě souhlas zastupitelstva.

Součástí obou změn byl závazek, aby obě společnosti při plánování budoucí zástavby spolupracovaly s magistrátem a městskými částmi Praha 1 a Praha 8. V případě Penty se jedná o druhou fázi stavby nové čtvrti kolem Masarykova nádraží. Pozemky mezi Florencí a Masarykovým nádražím se v minulosti Penta snažila od ČSAD odkoupit, ale bezúspěšně.

První část projektu Penty se nachází v okolí Masarykova nádraží. Firma má zatím nepravomocné územní rozhodnutí na stavbu dvou bloků budov na brownfieldu kolem ulice Na Florenci. Navazující druhá etapa by měla zasahovat právě k autobusovému nádraží.

Výbor územního rozvoje dnes rovněž doporučil, aby při dalším projednávání změn územního plánu město vyžadovalo zhodnocení dopravy, kudy vede magistrála a v budoucnu by tudy mělo vést tzv. Nové spojení II, tedy tunelové železniční spojení z Vršovic do Karlína.

Kvůli zástavbě kolem Masarykova nádraží se v poslední době objevily spory. Kritizuje ji opozice v Praze 1. Ta požadovala, aby se magistrát proti územnímu rozhodnutí ke stavbě odvolal, což se však podle dostupných informací nestalo. Plánovanou zástavbu kritizoval také Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS), Národní památkový ústav a Klub za Starou Prahu.

Pražský magistrát se s Pentou dohodl, že v druhé části projektu, který je plánován právě směrem na Florenc, bude minimálně 40 procent bytů. Jedná se o reakci na kritiku, že stavba čistě kancelářských budov bude znamenat vytvoření „města duchů“. Podobné vyznění má i dnešní doporučení magistrátního výboru.

Nové stavby mají podle plánů Penty pokrýt nevyužitou oblast kolem Masarykova nádraží a pokračovat na druhé straně magistrály směrem k Florenci. Budovy mají být až devítipatrové, ta nejvýraznější podle návrhu architektky Zahy Hadidové má fasádou připomínat koleje, které symbolicky skončí přechodem ve strukturu připomínající zlatou věž.

Investor slibuje také náměstí, parky a další zeleň a lepší propojení Prahy 1 s Florencí a Karlínem. Celkem má projekt podle informací investora zahrnovat až 100.000 metrů čtverečních kancelářských ploch, obchodů, restaurací a kaváren.

Autor: Redakce, ČTK, Praha, ČR, 14.7.2020