Praha se chystá zdražit jízdné v městské hromadné dopravě a parkovné v modrých zónách…

Důvodem jsou důsledky koronavirové pandemie, při které se hlavnímu městu výrazně propadly příjmy z jízdného hlavně od turistů. Podle pražské radní Hany Marvanové (za STAN) na jednání tento týden padly návrhy na zvýšení cen téměř všech tarifů jízdného, roční kupon by zdražil z nynějších 3650 korun na zhruba 5500 Kč. Uvedl to dnes server E15.cz.

Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) uvedl, že město v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje s dopravní podnikem (DPP) o různých variantách a scénářích. „Předpokládáme, že to ve finále bude kombinace různých opatření,“ řekl webu náměstek bez bližších informací.

Adam Scheinherr (Praha sobě)

Mezi opatřeními, o kterých se jedná, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

Náměstek Scheinherr dnes nechtěl žádné z opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy. Diskutujeme všechna možná opatření, jak se vypořádat s následky pandemie koronaviru,“ řekl Scheinherr. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy by tak případně mohlo jízdné zdražit, není jasné.

Scheinherr plán na zdražování jízdného a nacházení úspor představil i na středečním jednání zástupců městské rady s odborovými organizacemi pražského dopravního podniku (DPP). Podle předsedy Odborů DPP Luboše Olejára Scheinherr řekl, že v případě podpory by ceny zvýšil od léta, usiluje o to prý Praha sobě. Zdražení modrých zón náměstek neupřesnil, mělo by ale vést ke zvýšení prodejů jízdenek, doplnil Olejár.

O podpoře návrhu na zdražení parkovného se bude rozhodovat v příštích týdnech, uvedl web. Koaliční Piráti podle něj chtějí návrh Prahy sobě doplnit o pravidla zprůhledňující výběrová řízení dopravního podniku.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

Piráti & Spojené síly chtějí před zdražením jízdného proměnu DPP

Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku (DPP). Na zvýšení ceny ročního kuponu zatím nemají přijato konečné stanovisko. Na dotaz to dnes řekli předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik a předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09). Proti záměru zdražit kupony se staví opoziční zastupitelský klub ANO.

Kvůli dopadům pandemie covid-19 vedení města jedná o souboru opatření v městské hromadné dopravě (MHD), která mají zmírnit finanční dopad krize, jenž je v MHD odhadována až na dvě miliardy korun. Jeden z plánů hovoří o zdražení jízdného až na 5500 korun. DPP a MHD má v koalici na starosti Praha Sobě.

„Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP,“ uvedl předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik.Podle Mahrika se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. „Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích DPP,“ uvedl předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik

Richter řekl,že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. „Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP,“ řekl Richter.

Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher.„Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem,“ řekl Nacher. Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v DPP. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.

předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher

„Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitosti, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné,“ uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku podle ní žádné služby navíc nedostanou. „Budou snad lepší služby? Nikoliv,“ dodala.

předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija

Vedení města v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje o různých variantách a řešeních. Podle informací je mezi těmi, o kterých se jedná, kromě zdražení, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma. Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) nechtěl opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy,“ řekl. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy a zda by tak mohlo jízdné zdražit, není jasné.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), v opozici jsou ODS a ANO.

Vývoj ceny ročního jízdného v pražské MHD:

do roku 1990780
1991 až 19921100
19931700
1994 až 19952200
1996 až 19972700
1998 až 19993400
2000 až 20053800
2006 až 20074150
2008 až červen 20154750
od července 20153650

Autor: Redakce, ČTK, Praha, ČR, 17.7.2020