Po Smetanově nábřeží a ulicemi Malé Strany jezdí páteřní tramvajové linky…

Chci, aby desetitisíce lidí nemusely stát v zácpách mezi auty v úzkých uličkách Malé Strany a u Karlových lázní. V posledních měsících se mi podařilo otevřít debatu o dopravě v centru. Místní volají po dalším zklidnění, Pražané po tramvajích, na které se lze spolehnout, a s politiky nyní jednám o tom, jak projekt posouvat dál. O kvalitní průjezdnost městské hromadné dopravy, bezpečnost pěších a kvalitu veřejných prostranství mi jde především. A mám vizi, co s dopravou v centru dál.

Tento týden jsem svůj plán představil radním pro dopravu z městských částí Praha 1, 2, 5 a 6 a magistrátním koaličním partnerům. Teď bych ho rád představil vám – bude to delší čtení, ale pokud vás zajímá třeba to, kde vzniknou nové tramvajové zastávky, pusťte se do toho!

Adam Scheinherr (Praha sobě)

CO PLÁNUJEME?

MHD a chodci v našem rozhodování hrají největší roli. Obě nábřeží používají z 85 % lidé cestující v tramvajích a chodci. 10 % je cílová automobilová doprava a pouze 5 % je tranzit. A na tranzit si posvítíme. Nechci obě nábřeží úplně uzavírat, mám v plánu snížit počet aut, které chtějí jen projet z jednoho břehu na druhý. To nám pak umožní úpravy vybraných zastávek.

CO BY Z TOHO PLYNULO PRO ŘIDIČE?

Ne zas až tak moc, není se čeho bát. Pro rezidenty městských částí Praha 1, 2 a 5 se nezmění vůbec nic. Ti by mohli nadále projíždět skrz Smetanovo nábřeží i Malou stranu. I ostatní Pražané se budou moct samozřejmě do centra stavit „na otočku“ autem za příbuzným nebo na nákup. Jen se z oblasti budou muset vrátit stejnou cestou. Například řidič, který pojede na Mariánské náměstí, bude muset přijet od Rudolfina a opět se vrátit zpět tím samým směrem. Nechceme úplnou uzavírku obou břehů Vltavy! Potřebujeme jen částečně omezit tranzit.

CO TÍM ZÍSKÁME?

Rozváže nám to ruce, doslova. Chci zlepšit podmínky pro veřejnou hromadnou dopravu – to vždy bude mou prioritou. Myslíme taky na kvalitu života rezidentů, chodců, cyklistů a chceme snížit znečištění ovzduší. Smetanovo nábřeží je jedno z nejcennějších nábřeží v Evropě. V srdci Prahy, mezi nejdůležitějšími institucemi naší země od Národního divadla po Národní knihovnu a Karlův most s výhledem na Pražský hrad. Praha je moderní město, ve kterém by centrum neměly křižovat auta z jednoho břehu Vltavy na druhý. Smetana by si zasloužil, aby zde byla slyšet “jeho” Vltava. Já chci také.

Pro souhlas radní z Jedničky, Dvojky, Pětky a Šestky chtějí ještě dodatečné měření dopravních intenzit na Malé Straně a Smetanově nábřeží. Rád vyjdu vstříc. Za 14 dní se znovu sejdeme s radními a budeme jednat o dalším posouvání centra Prahy do 21. století. S magistrátními koaličními partnery budeme věc projednávat na pravidelných koaličních jednáních. Na co by se Pražané mohli těšit? Koukněte na fotky.

Karlovy lázně směrem ke Staroměstské 
Situaci můžete vidět na vizualizaci, co sdílím. Vznikne nová chybějící zastávka ve směru ke Staroměstské, která umožní obsluhu lokality tramvajovou dopravou. Místní po ní dlouhodobě volají. Jedná se o jeden z nejdelších úseků bez tramvajové zastávky v centru města. Nástupiště bude provedeno ze stavebnicových dílců a dlažby pro komfortní nástup do tramvaje. O 30 metrů dál směrem ke Staroměstské se ze zbytečně vyšrafované části komunikace stane chodník.

Karlovy lázně směrem k Národnímu divadlu 
Ke stávající zastávce dáme mys ze stavebnicových dílců a dlažby, který umožní komfortní nástup do dopravního prostředku. V současné době je mezi dveřmi tramvaje a obrubníkem nepříjemná mezera, která znemožňuje bezbariérový přístup.

Národní divadlo na Smetanově nábřeží 
Tramvajové linky 2 a 18 zbytečně dvakrát staví v jedné zastávce u Národního divadla a na Smetanově nábřeží. Ta na Smetanově nábřeží by se mohla zrušit, nástupiště by zůstalo ponecháno a oddělí se tak prostor předzahrádek od tramvajových kolejí. Linka 17 bude nově stavět v nové stejnojmenné zastávce na Masarykově nábřeží.

Národní divadlo na Masarykově nábřeží 
Vznikne nová zastávka, kterou umístíme naproti té stávající zastávce v protisměru. Bude zde stavět tramvaj číslo 17 namísto zrušené stejnojmenné zastávky na Smetanově nábřeží.

Rozšíření zastávky Malostranská na Klárově v obou směrech 
Chceme rozšířit úzké tramvajové ostrůvky v obou směrech. Na Malostranské je silná přestupní vazba z metra na tramvaj a naopak. Zvýšili bychom komfort a bezpečnost cestujících.

Zastávka Staroměstská směrem z centra od Smetanova nábřeží 
Zde chceme rozšířit velmi úzký zastávkový ostrůvek ve směru z centra. A to na úkor odbočovacího jízdního pruhu směrem na Mánesův most. Ostrůvek je teď velmi nebezpečný a nekomfortní pro nastupující i vystupující. Na tramvajové zastávce Staroměstská zastavují tři linky, z nichž jedna je páteřní, a lidé se musí vyhýbat na úzkém nástupišti. Mnoho cestujících v současnosti raději vyčkává na chodníku a ve chvíli, kdy přijíždí jejich spoj, přebíhají mezi automobily přes dva jízdní pruhy. Rozšířenou plochu chceme udělat ze stejného typu dlažby jako stávající nástupiště.

Újezd ve Vítězné ulici
Úprava této zastávky je zatím předběžný výhled po první vlně změn. Cílem umožnit bezbariérový nástup do souprav díky stavební úpravě zastávky.

Co byste na takové úpravy zastávek řekli? 

Autor: Adam Scheinherr, Praha, ČR, 20.7.2020

Zdroj:

https://www.facebook.com/adam.praha.sobe/posts/657812968150066

Psali jsme zde: