Konec nevzhledných reklamních cedulí, rušivých reklamních plakátů či nesourodých typů veřejného osvětlení, košů nebo laviček…
Praha se po vzoru evropských metropolí jako je Berlín nebo Drážďany rozhodla bojovat s vizuálním smogem.
A již podniká první kroky. Kromě přípravy Katalogu doporučených prvků veřejných prostranství což znamená, že výhledově by si už každá večerka nemohla zvolit libovolnou poutací ceduli, by zmizely i nevzhledné lavičky, nebo by v hlavním městě nebylo třiapadesát typů odpadkových košů. Město proto připravilo Manuál pro kultivovanou Prahu. Ten majitelům provozoven v centru Prahy radí, jakým způsobem co nejvkusněji pracovat s reklamními poutači, intenzitou osvětlení či blikajícími nápisy.
Všechny tyto prvky kromě nulové estetiky mohou mít velmi nežádoucí dopady i na lidskou psychiku.
Co to je vizuální smog?
Jako vizuální znečištění se označuje jakýkoli nežádoucí pohled, který mentálně nebo fyzicky ovlivňuje veřejnost nebo pro ni představuje zdravotní riziko. Týká se to obecně všech prvků veřejného prostranství, které jsou veřejností vyhodnocovány jako neatraktivní, včetně špatně udržovaných budov, nadměrného množství reklam, označení prodejen, nesjednocených prvků městského mobiliáře nebo skládek odpadu apod.
„Ve světových metropolích jsou největším problémem všemožné reklamní cedule. Ani Praha v tom bohužel není výjimkou,“ soudí radní pro správu majetku Jan Chabr (TOP 09). „I v historickém centru začínají ulice připomínat spíš jednu velkou obchodní výlohu. To je škoda, jelikož tak úplně zaniklou architektonické skvosty, kterých je město plné. Samozřejmě jsou zde i významná bezpečnostní rizika,“ popisuje radní situaci.

Chabr přitom naráží na dlouhou debatu o vlivu billboardů a poutačů na silnicích, které prokazatelně rozptylují řidiče a mohou vést ke zvýšenému počtu dopravních nehod. Reklamní plakáty, neony, bannery nebo blikající poutače na vývěsních štítech obchodů poškozují veřejný vkus a propagují zbytečný konzumerismus. Z psychologického hlediska může vlivem působení venkovní reklamy podvědomě docházet ke snížení rozmanitosti vlastních názorů až ztrátě vlastní identity. V neposlední řadě dochází k rozptylování pozornosti a únavě očí.
Vizuální smog je v posledních letech téma nejen u nás, ale i ve světě, a pozitivní změny v celé řadě zahraničních měst jsou důkazem, že města bez reklam nejsou utopií. Inspirativní přístup zvolili například v Grenoblu, Sao Paulu nebo i na mnoha místech ve Spojených státech. Jedním z prvních zapojených hlavních měst v Evropě, který si vzali za vzor i radní na Praze 1, je Berlín. Cílem berlínského zákona je dosáhnout snížení venkovní a zákazu digitální reklamy ve veřejném prostoru. Pro kulturní, politické nebo sportovní akce je možné využívat plakáty na reklamních sloupech nebo zastávkách, reklama na produkt je povolena pouze v místě plnění (obchod, restaurace).
Konec nevkusu v Praze?
V Praze jako první zmizí stovky reklam u komunikací a silničních mostů. Odstraněny budou také reklamní navigační tabule, které svým umístěním často připomínají dopravní značení. Nově nastavená pravidla budou dále určovat, že polep ve výloze obchodu nemá být větší než 20 % prosklené plochy nebo že nesmí být využívány reflexní barvy, sériové nápisy, rotující a blikající poutače. Zmizí reklamy do velikosti osmi metrů čtverečních, redukovány budou klasické výlepové plochy, kulaté plakátové sloupy nebo reklamní lavičky.
Autor: Redakce, Praha.eu, ČR, 24.7.2020
Nejnovější komentáře