Výběrová řízení na Metro D, problémy kolem člena představenstva a ekonomického ředitele Mateje Augustina, Metro Nádraží – Holešovice, role vedení Magistrátu, Koronakrize…

Přinášíme souhrn aktuálních kauz, které se týkají Dopravního podniku hl.města Prahy (DPP):

1) Výběrové řízení na Metro D

Kvůli údajnému zvýhodnění některých firem, jako je Metrostav a Hochtief. Podala na tendr prvního úseku metra D, stížnost firma Eurovia CS. Těm se mělo údajně podařit změnit podmínky soutěže. Vše teď reší ÚHOS (Antimonopolní úřad). Společnosti Metrostav a Hochtief však odmítly, že by byly zvýhodněny. Následně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zakázal pražskému dopravnímu podniku podepsat smlouvu na výstavbu prvního úseku metra D. 

„V této chvíli stále probíhá hodnocení a posuzování podaných nabídek účastníků veřejné zakázky na zhotovitele stavební části prvního úseku metra D Pankrác D – Olbrachtova. Rozhodnutí ÚOHS o předběžném opatření plně respektujeme. Další postup v této záležitosti bude možné konkretizovat až po rozhodnutí antimonopolního úřadu.“

Daniel Šabík, Vedoucí odboru komunikace DPP

2) Role Mateje Augustína

Ekonomický ředitel a člen představenstva DPP, se nedávno sešel s bývalým šéfem DPP Martinem Dvořákem. Ten však čelí obžalobě v tzv. „Jízdenkové kauze“. (Rittig & spol). Kvůli tomuto setkání podal náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) trestní oznámení. Jde samozřejmě o zakázky za mnoho miliard korun a Augustin s Dvořákem, prý jednali o stavbě vestibulu metra Nádraží Holešovice. Kdo získá tuto zakázku, bude mít reference k těm při stavbě metra D…

„Je to právo pana náměstka stejně jako kteréhokoliv radního HMP. Na druhé straně ctíme presumpci neviny. DPP poskytne orgánům činným v trestním řízení maximální součinnost.“

(Role pana Augustína vyplývá ze stanov DPP jako člena představenstva, kterému byla svěřena působnost v oboru ekonomickém, proto mu náleží pozice ekonomického ředitele. Náleží mu agenda a veškeré práva a povinnosti, které ekonomickému řediteli ukládají interní předpisy a směrnice DPP. Patří k nim např. řízení finanční, bankovní a úvěrové politiky pro celý DPP, řízení oblasti finančního účetnictví a s tím související oblasti evidence a zabezpečování kontroly této oblasti v rámci DPP, zpracovávání rozpočtů DPP, kalkulací, analýz a statistik DPP nebo organizování, řízení a koordinace obchodní politiky související s tarifní a prodejní problematikou v oblasti všech druhů jízdenek MHD a automatizovaného předprodeje jízdních dokladů atd.)

Daniel Šabík, Vedoucí odboru komunikace DPP

O Mateji Augustínovi jsme psali již zde:

https://www.prazskynoviny.cz/2020/07/17/praha-kauza-metro-d/

3) Vestibul metra Nádraží Holešovice

Jde o modernizaci metra Nádraží Holešovice. Hlavní město při výběru firmy, která dostane zakázku nepočítá s výběrovým řízením. DPP chce postupně opravid dalších 61 stanic metra. Kdo získá tuto zakázku, bude mít od ostatních firem, lepší výchozí pozici pro tyto další zakázky. Mezitím začal boj o různé pozemky u některých dalších stanic metra, které se budou opravovat.

4) Role vedení Magistrátu – koalice Piráti/PrahaSobě/Spojené sily pro Prahu:

Bez zajímavosti také není, že problémy DPP, se odrážejí i na pražském magistrátě.

Prvním ožehavým případem, který koloval v médiích, byl geologický průzkum trasy metra D. Koalice, která se hlásila k transparentnosti, zaskočila hned zkraje všechny, když vyhlásila tajné hlasování o provedení geologického průzkumu k trase metra D. To si zatím nikdo nedovolil. Byla to studená sprcha, neboť právě toto byl testovací případ a koalice, zejména Piráti, v ní selhali. Transparentnost se prostě nekonala…

Magistrát také chystá zdražení jízdného, i když nastupující koalice tvrdila před dvěma lety, že MHD je pro ni prioritou a k žádnému zdražení nedojde. To samozřejmě kritizuje jak opozice, tak pražané. Nyní magistrátní koalice navrhla zdražit třicetiminutové jízdenky z 24 na 32 korun, následně 90 minutové na 40 kč a zdražit roční kupón o 365 Kč, na 4015 Kč.

5) Koronakrize

Koronakrize nakonec stavbu metra také zdrží.Stavba pražského metra D mezi Pankrácí a Olbrachtovou začne pravděpodobně až na jaře 2021, tedy asi o půl roku pozděj. Jak už oznámil magistrát. Původně měla ražba začít letos v září. Na dotaz to uvedl vedoucí oddělení komunikace pražského dopravního podniku (DPP) Daniel Šabík. Kvůli pandemii koronaviru se DPP prodloužilo například stavební řízení nebo lhůty pro výběrová řízení. Stavební řízení protáhlo rovněž množství připomínek. DPP dokončil v létě část geologického průzkumu na Pankráci. Metro D v první fázi spojí Pankrác a Písnici.

Jak vidno problémů má DPP i magistrát více než dost. Vše se tak vyostřuje a je jasné, že ne každý, vyjde z boje spokojený. Bude však spokojeno město a jeho obyvatelé?

Autor: Redakce, Praha, ČR, 20.9.2020

Psali jsme zde: