Někdy se dá hovořit o filmech, že jsou áčkové, béčkové, céčkové, nebo snad dokonce i déčkové…

Nekvalitní, špatně provedené, špatně zahrané, režírované a vypracované filmy. U filmů a kultury to problém není. Tam to neomezuje život obyčejných lidí. Nyní se, ale ukazuje, že déčkové nejsou jen filmy, ale i selhání při přípravě metra D v Praze, tedy něčeho, co bude důležité pro životy lidí a občanů v Praze.

Uvedeme Vám i další problémy Déčka, stejně jako problémy Dopravního podniku Praha, ale nejprve k nejnovějším zprávám. Útvar pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil soutěž pro zahájení geotechnického monitoringu stavby metra D v úseku Pankrác-Olbrachtov. Šlo o reakci na námitky společnosti Eurovia CS, které se zabývají chystaným tendrem. Zatímco Martin Švanda, zástupce ÚOHS prohlašuje, že zadavatel se nevyjádřil ke skutečnostem v těchto námitkách, mluvčí Dopravního podniku Praha Daniel Šabík se snaží uklidnit veřejnost tím, že „rozhodnutí nemá na stavbu vliv“. Poměrně zvláštní postoj u tak strategického projektu, jakým je rozšiřování infrastruktury metra. Před-koronavirový harmonogram počítal s tím, že stavba metra začne na konci letošního roku a potrvá 7 a půl let. Upřímně? Nejsem si úplně jist, zda se dostavby dožije generace našich dětí.

A teď k ostatním kauzám, protože to není jen o vedení města. Na scéně se objevuje i postava Matěje Augustína. Člen představenstva DPP a ekonomický ředitel, který se sešel s Martinem Dvořákem, bývalým ředitelem DPP obviněným v „jízdenkové kauze“ s Rittigem. Mělo jít o setkání týkající se zakázky na vestibul Nádraží Holešovice. Získání této zakázky může poskytnout reference k zakázkám týkajícím se výstavby metra D.

Jedna z prvních, o které jsme Vás informovali, byly podivnosti okolo přípravy geologického průzkumu výstavby metra D. Zejména v souvislosti s jindy proklamovanou transparentností, která vzala za své při hlasování o geologickém průzkumu pro výstavbu metra D, kdy vedení hlavního města v čele se Zdeňkem Hřibem, prosadilo uzavřené hlasování. Bojkot těchto podivných a pokryteckých machinací zveřejněním svého hlasu provedla radní Hana Kordová – Marvanová.

Dlouhodobým nešvarem, o němž jste byli taky pravidelně informováni, byla otázka jízdného. To bylo teprve dlouhé martýrium, které se v podstatě nevyřešilo a akorát prokázalo další neschopnost spolupráce dokonce v rámci samotného vedení magistrátu. Nejprve bylo jednotné v otázce nutnosti zvednout jízdné, pak, po mediálním tlaku, vlastně Piráti a primátor Zdeněk Hřib (Piráti) ustoupili, a začali, že zvýšení není nutné, anebo by nebylo být tak vysoké. Adam Scheinherr (Praha sobě) nadále pokračuje v obhajování výrazně vyššího jízdného. Jiní obhajují podporu veřejné dopravy snížením cen, další poukazují na velké dotování metra.

Rovněž jsme museli naše čtenáře varovat před celou řadou problémů v otázce výluky spojů, které nedokázali radní a DPP zajistit v době špiček, rekonstrukcí silnice a jiných obtíží, které dopravu postihují. Nedošlo k dodání náhradních spojů autobusů při výluce metra, a doprava byla výrazně zatížená. Šlo o problémy, ještě zjevně horší, než za předchozího vedení magistrátu. Dalo by se napsat ještě mnoho dlouhých článků na toto téma a zjevně nás ještě čekají…

Autor: Štěpán Lipský, Praha, ČR, 19.10.2020

Psali jsme zde: