Pražská rada nesouhlasí se změnou územního plánu k nové ranveji…

Pražští radní nedoporučili změnu územního plánu nutnou pro stavbu nové ranveje, kterou plánuje státem vlastněné ruzyňské letiště. Změna byla původně navržena ke schválení, radní však většinou hlasů byli pro nedoporučující stanovisko. O změnách s konečnou platností rozhodne zastupitelstvo. S výstavbou paralelní dráhy chce letiště začít zhruba za pět let.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dříve uvedl, že stavba nové dráhy není nutná a město už není schopné pojmout více turistů, než každoročně před koronavirem přijíždělo. Primátorův náměstek Petr Hlubuček (STAN) svoje odmítavé stanovisko dříve zdůvodnil mimo jiné tím, že nová dráha by znamenala hlukovou zátěž pro další desítky tisíc lidí a také instituce, jako je Česká zemědělská univerzita nebo zoo. Proti stavbě se vyjádřili i zástupci Prahy Sobě. Jednotná není ani koalice STAN & TOP09 (Spojené síly pro Prahu), kdy STAN je proti stavbě a TOP 09 je pro stavbu ranveje.

Proti rozhodnutí rady se pro prazskynoviny.cz, vyjádřili zastupitelé pražské opozice:

“Vadí mi, že radní tímto rozhodnutím svévolně porušují stavební zákon protože paralelní dráha je zanesena v Zásadách územního rozvoje města i v Politice územního rozvoje ČR a podle zákona musí být tyto dokumentace v souladu s územním plánem Prahy. Jak můžeme potom po občanech chtít aby sami dodržovali stavební zákon a nestavěli např. černé stavby, když na straně města v čele s primátorem Hřibem dochází k jeho zaměřenému svévolnému porušování.”

Zastupitel & předseda klubu zastupitelů za ANO, Radomír Nepil

Zastupitel & předseda klubu zastupitelů za ANO, Radomír Nepil

Zastupitel ZHMP & starosta Praha – Běchovice za ODS, Ondřej Martan

“Pražská rada opět nepřekvapila. Nejen že se stávající rada rozhodla zkomplikovat život všem Pražanům, kteří se pohybují po městě automobilem. Trvale zhoršuje průjezdnost metropole cyklopruhy a systematicky komplikuje výstavbu nadřazeného dopravního systemu (Pražský okruh). Tentokrát se rozhodlo vedení Prahy hodit ony pověstné vidle do pražského letiště. Letiště, ktere ročně odbaví více než 17 milionů cestujících je branou do České republiky a jedním z důležitých přestupních bodů letecké dopravy Střední Evropy. Letiště, které státu ročně vydělá mnoho miliard Kč a stát se logicky snaží tuto svou chloubu rozvíjet dostalo od Pražské rady stopku.”

Zastupitel ZHMP a starosta Praha – Běchovice Ondřej Martan, za ODS

Nová ranvej má doplnit stávající, a tím navýšit kapacitu až na 30 milionů cestujících ročně. Loni jich terminály na Ruzyni odbavily rekordních 17,8 milionu, což bylo podle zástupců letiště na hraně kapacity. Letos kvůli koronaviru provoz klesl na minimum. Podle dřívějších plánů by letiště chtělo získat stavební povolení ke stavbě v roce 2025 a stavbu dokončit o tři roky později. Náklady jsou odhadovány na zhruba devět miliard korun.

Letiště již zažádalo o územní rozhodnutí ke stavbě, to je však nyní přerušené kvůli tomu, že soud na návrh městských částí Nebušice a Suchdol zrušil aktualizaci zásad územního rozvoje Středočeského kraje, v nichž se vymezovala plocha pro stavbu. Letiště podalo spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic proti rozhodnutí kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu, o které zatím nebylo rozhodnuto. Zároveň požadovalo odklad platnosti rozsudku do doby rozhodnutí o stížnosti, to však soud zamítl a územní řízení musí zůstat pozastaveno.

Autor: Redakce, Praha, ČR, 4.12.2020