Od dnes mohou cestující na pražské železnici využívat novou zastávku Praha-Eden…

Ta je součástí nové čtyřkolejné trati z Vršovic do Hostivaře. Zároveň tak končí provoz na staré trati se strašnickou zastávkou. Novouzastávku v Edenu v pátek slavnostně otevřeli ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti).

Železnice bude součástí koridoru z Vršovic do Hostivaře, jehož výstavba začala v roce 2018 a v současnosti je podle stavařů zhruba ze tří čtvrtin hotová. Čerstvě dokončeným projektem je právě nová zastávka se třemi nástupišti v blízkosti fotbalového stadionu pražské Slavie. Ta by měla významně pomoci i pražské veřejné dopravě. Díky ní vzniknou lepší přestupní vazby mezi vlaky, tramvajemi a autobusy.

Další projekty na koridoru, který by měl zrychlit dopravu a zvýšit její kapacitu, budou pokračovat. V příštím roce navíc bude otevřena další novázastávka Zahradní město. Už dříve bylo přestavěno nádraží v Hostivaři. Celkově projekt vyjde na 5,36 miliardy korun, více než 80 procent má být financován z evropských fondů. Podle stavařů stavba pokračuje podle harmonogramu.

„Jsem rád, že se železnice na území metropole mění k lepšímu,“ řekl při otevření Havlíček. Podle něj jde o zásadní stavbu, která je součástí i čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic. Vedle toho připomněl i další současné železniční stavby v Praze, například letos otevřený Negrelliho viadukt, přípravu trati z Prahy na letiště a do Kladna nebo rekonstrukci železnice ze Smíchova do Radotína.

Podle pražského primátora je železnice pro Prahu mimořádně důležitá. „Její rychlost, komfort přepravy a plná integrace do systému Pražské integrované dopravy z ní činí atraktivní alternativu jiných způsobů dopravy po městě,“ řekl.

Metropole připravuje využití i pro starou trať, která přestane fungovat. Hlavní město plánuje na místě kolejí vybudovat čtyřkilometrovou promenádu s liniovým parkem určenou pro pěší, cyklisty a bruslaře. Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) by se mohla začít budovat v roce 2022 a hotova by mohla být o dva roky později. Odhad nákladů je mezi 200 a 300 miliony korun.

Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu, Praha Sobě

Největší novinkou nového jízdního řádu na pražské a středočeské železnici je zprovoznění nové trati ve směru z centra do Hostivaře, včetně zastávky Praha-Eden. Skončí naopak provoz na staré trati přes strašnickou zastávku. Provoz se dále rozšíří na trati Zadní Třebaň-Lochovice. Nový jízdní řád začal platit dnes v neděli 13. prosince.

Podle nového jízdního řádu pojede v Praze a Středočeském kraji celkem 2136 regionálních vlaků, v průměru 1722 denně. Vlaky na pražské železnici by měly najezdit téměř 5,03 milionu vlakokilometrů, což je o 1,5 procenta meziročně méně. Pokles je způsoben letošním otevřením Negrelliho viaduktu, který předtím vlaky objížděly, a také novou kratší tratí přes Eden. O více než půl procenta se naopak zvýší provoz na středočeských tratích, konkrétně na 16,91 milionu vlakokilometrů.

Autor: Redakce, PID, ČTK, Praha, ČR, 13.12.2020