Díky výstavbě nové paralelní dráhy na ruzyňském letišti přestanou letadla přelétávat nad hlavním městem…

To bude pro Prahu podle místopředsedy představenstva společnosti Letiště Praha Jiřího Krause výrazným benefitem. Podle primátorova náměstka Petra Hlubučka (STAN) ale hrozí mimo jiné snížení kvality života obyvatel dotčených městských částí hlavního města a okolních obcí. Řekli to v diskusi, kterou pořádala iniciativa Za Prahu udržitelnou a sousedskou.

Po výstavbě nové paralelní dráhy by se počet pohybů navýšil na zhruba 260.000 vzletů a odletů za rok. Zrušeny by však byly noční lety a stávající příčná ranvej, z níž se létá ve směru na Prahu a Kladensko, uvedl Kraus. Nyní podle něj Letiště Václava Havla přepraví asi 17 milionů pasažérů ročně. Vzletů a odletů bylo předloni 150.000 za rok, nejvíce jich bylo dosud v roce 2008, a to asi 178.000.

„Nad Prahou 6 je dnes čtyři až pět procent provozu v běžném roce. Pro představu plný provoz je 50 dnů v roce. O toto by byla Praha (díky výstavbě paralelní dráhy) ochuzena,“ řekl Kraus. Díky souběžnému provozu dvou nezávislých drah se podle něj navýší i hodinová kapacita letiště, díky čemuž nebude nutné odmítat některé lety jako doposud. Nyní je letiště schopné provést nejvýše 46 pohybů za hodinu, doplnil.

Hlubuček kritizoval přiblížení dráhy k obytné zástavbě i platný posudek vlivu na životní prostředí EIA, který pracuje s daty z roku 2005. Stavba podle něj neodpovídá potřebám dneška a změnám, které ve společnosti nastaly. Záměr výstavby podle náměstka přiblíží letiště o 1,5 kilometru k hustě obydleným částem Prahy a jejímu centru a negativně ovlivní život několika tisíc dalších obyvatel.

náměstek primátora Petr Hlubuček

Podle Hlubučka se zvýšením kapacity letiště naroste počet turistů ve městě. Totéž zmínil i Vít Masare z iniciativy Za prahu udržitelnou a sousedskou a iniciátor petice Letiště nebourat, nerozšiřovat. Turistů v hlavním městě bylo podle Hlubučka v roce 2019 nejméně osm milionů. Podle Krause však do Prahy přicestovala letecky jen část z nich, a omezení rozvoje letiště tak není cestou k řešení problému s nadbytkem turistů v metropoli. Doplnil, že do Prahy v roce 2019 přiletělo asi devět milionů lidí. Zhruba polovina z nich byli cizinci, z čehož asi 60 procent mířilo do Prahy.

Investice, které společnost Letiště Praha plánuje, by měly být 55 miliard korun. Vedle výstavby nové ranveje chce za 16 miliard korun rozšířit druhý terminál, který nyní slouží pro lety do zemí schengenského prostoru. Hotovo by mělo být do roku 2028.

Výstavbu nové ranveje loni v prosinci 2020 schválilo pražské zastupitelstvo. Podpořili ji koaliční zastupitelé TOP 09 a opozičních ODS a ANO, proti byli koaliční Piráti, Praha Sobě a STAN. Součástí přijatého usnesení je soubor podmínek souhlasu. Patří mezi ně například urychlená stavba železnice na letiště, dodání dalších podkladů a zhodnocení dopadů stavby ze strany vlády a letiště nebo zrušení nočního provozu po dostavbě nové ranveje. Souhlasně se ke stavbě vyjádřila například Hospodářská komora, podle níž je nezbytná pro další rozvoj letiště, a tím i celé české ekonomiky. Negativní postoj ke stavbě zaujímají mimo jiné starostové Nebušic a Suchdola, zástupci Akademie věd nebo pražští senátoři.

Psali jsme zde:

Autor: Redakce, Letiště Praha, ČTK, Praha, ČR, 14.1.2021