Zastupitelé opozičního hnutí ANO na dnešním jednání zastupitelstva nepodpoří garanci 52 miliard korun pro pražský dopravní podnik (DPP) na výstavbu nové linky metra D…

Stavbu podpoří, pro oba body požadují oddělené hlasování. Zástupci hnutí to řekli na tiskové konferenci. Zastupitelé opoziční ODS uvedli, že stavbu metra i její financování podpoří. Kritizovali možnost zavedení mýta pro vjezd do centra metropole.

Místopředseda zastupitelského klubu ANO Ondřej Prokop řekl, že oproti několik let starému odhadu ceny 39 miliard korun za výstavbu osmi stanic včetně depa je nyní návrh na 52 miliard Kč za pět stanic bez depa. Zmínil také fakt, že proti tendru na stavbu se odvolala firma Eurovia, která také podala podnět k Evropské komisi, a stavební povolení čelí tzv. námitce systémové podjatosti.

Psali jsme zde:

„Bylo by vhodné, aby pan primátor vystoupil před lidmi a řekl, jak chce metro zaplatit,“ řekl Prokop. Dodal, že hnutí je pro stavbu, ale požaduje vysvětlení financování a do té doby nemůže hlasovat pro garanci peněz. Zastupitel hnutí Václav Bílek řekl, že náklady s ohledem na růst cen stavebních prací a materiálů ještě porostou. „Nejsme schopni hlasovat pro druhou část té garance, protože už dopředu víme, že to nebude 52 miliard,“ uvedl.

Místopředseda zastupitelského klubu ANO Ondřej Prokop

Zastupitelka za ODS Alexandra Udženija dodala, že námitku podjatosti proti stavebnímu povolení na stavbu podala za spolek Pankrácká společnost Marie Jelínková, která je zastupitelkou Prahy 4 zvolená za Piráty. „Pokud dneska někdo blokuje a oddaluje stavbu metra D, tak jsou to právě Piráti a jejich zastupitelka,“ řekla. Dodala nicméně, že ODS dnes stavbu podpoří včetně finančního krytí. Zástupci ODS naopak kritizovali možnost zavedení mýta pro vjezd do centra, které označili za další daň pro Pražany.

„My chceme jako pražská ODS dostavět okruhy, až potom jsme otevřeni diskusi o mýtu,“ řekla Udženija. Primátor Zdeněk Hřib (Piráti) dříve v reakci na tuto kritiku řekl, že mýto se aktuálně zavádět nebude, protože chybí legislativa, i když výhledově je to nutné, protože je to podmínka kolaudace městského okruhu. Zmínil také, že dříve systém prosazovali zástupci ODS v čele města. Udženija dnes řekla, že pokud současné vedení mýto zavádět nechce, tak nechápe, proč je uvedeno ve strategických dokumentech a magistrát si na něj nechal udělat studii. Zároveň žádala, aby město studii zveřejnilo.

Primátor Zdeněk Hřib (Piráti)

Metro D má v první fázi vzniknout mezi Pankráci a Novými Dvory a pokračovat pak bude do Depa Písnice. V budoucnu má být postavený úsek z Pankráce na náměstí Míru. Kam povede případně metro z náměstí Míru, zatím nebylo rozhodnuto. Jednou z variant bylo náměstí Republiky, podle druhé by měla trasa zamířit na Žižkov a dále do Vysočan. Celková předpokládaná cena je podle letošní aktualizace 97,79 miliardy korun a investorem je DPP. Podnik o financování bude jednat s Evropskou investiční bankou (EIB) i s komerčními bankami.

Autor: Redakce, ČTK, ANO, Praha, ČR, 17.6.2021

Psali jsme zde: