Rozhovor se zastupitelem na Praze 3, Mojmírem Mikulášem…

Kandiduješ na kandidátce Motoristů sobě na pražský magistrát a obhajuješ mandát zastupitele na Praze 3, kde kandiduješ jako lídr Patriotů pro Prahu 3, co mají obě uskupení v programu a kdo ještě za ně kandiduje na předních pozicích ?

„K projektu Motoristé sobě musím být zatím informačně skoupý. Respektuji záměr předsedy Petra Macinky představit lídry volebního uskupení i základní body programu až při srpnovém startu kampaně. Fakt, že strana chce na Magistrátu primárně hájit zájmy automobilistů je zřejmý. Ale na kandidátce myslím uvidíš i špičkové odborníky z jiných oblastí, než je doprava.“

„U kandidátky Patriotů pro Prahu 3 naopak není co tajit. Jedná se o „sousedskou” kandidátku” lidí se silným vztahem k Žižkovu, Jarovu či Vinohradům. 90% kandidátů jsou aktivní lidé bez politické příslušnosti, hasič, učitelka, sociální pracovnice, květinářka. Zároveň jsem rád, že na čelních pozicích je doplňují lidé s politickou zkušeností. Určitě musím jmenovat mého kamaráda a předsedu pražských Svobodných Tomáše Štampacha, skvělou Gábinu Sedláčkovou (která má tolik aktivit a funkcí, že nevím kterou vybrat) nebo Marka Zemana, bývalého ředitele FN Královské Vinohrady.“

„V našem programu pro Prahu 3 určitě nechybí doprava a v ní návrat k postavení automobilové dopravy jako nedílné součástí svobodné mobility. Po odstranění volá mnoho zelených balisetů, cykloobousměrek, cyklopruhů. Naopak se musí více investovat do dopravní infrastruktury a třeba i do staveb garáží a parkovacích domů. Hodně se věnujeme problematice vztahů městské části k domům ve vlastnictví SV a preferujeme privatizaci bytů i nebytových prostor v domech, kde má MČ menšinové podíly. Řešíme i rozvoj a zvyšování kapacit sociálních a návazných služeb na území Prahy 3, žádoucí parametry rozpočtu, školství, zdravotnictví. Myslím, že na podrobnosti není v rámci tohoto rozhovoru prostor, ale budou dohledatelné.“

Mojmír Mikuláš (Patrioti pro Prahu 3)

Jsi šéf spolku „Jedeme autem“, které upozorňuje na to, co všechno nynější koalice v Praze řidičům zkomplikovala a jak zničila cestu po městě autem, co hlavně podle tebe vládnoucí koalice udělala špatně?

„Tak ono je primárně špatné to ideologické nastavení současné, ale částečně i té předešlé koalice. Ti současní progresivisté typu Hřiba, Čižinského, Scheinherra a mnohých dalších mají v hlavách nastavené, že individuální automobilová doprava je zlo, které je potřeba jakkoliv zničit, omezit, zregulovat. To se pak promítá do přijímaných strategických plánů, norem, do výběru loajálních pracovníků, do financování účelových politických neziskovek. Takže pro mě zásadní „špatně“ od koalice je posílení té agresivní, antimotoristické chobotnice.“

S kým si dokážeš představit spolupráci, jak na Praze 3, pokud obhájíš mandát zastupitele, a nebo se i dostaneš na magistrát?

„S kým si dokážeš představit spolupráci?” je klasická předvolební otázka, ze které se většina dotazovaných kroutí. Nikdo totiž neví, jak ta povolební matematika bude vypadat a mít příležitost ovlivnit alespoň nějaký segment veřejného dění je vždy lepší, než ho bezmocně sledovat z opozice. Ale na Praze 3 můžu například vyloučit spolupráci s místní pokryteckou sestavou Zelených. Na Magistrátu jsem přesvědčen, že Motoristé by v případě úspěchu nikdy nespolupracovali s Piráty a Prahou sobě.“

Co Praze z hlediska plynulé dopravy chybí, zjevně stále Pražský okruh?

„Nejen Pražský okruh, ale oba okruhy (řekněme vnitřní a vnější) jsou evergreenem a reálně chybějící dopravní infrastrukturou, která by odklonila tranzitní dopravu a zásadně odlehčila dopravnímu zatížení Prahy. Tohle musí být absolutní priorita příštího primátora a celé koalice. A rozvoj veškeré dopravní infrastruktury.“

„Pak jsou dílčí věci, které mohou pomoci. Například Praze chybí tisíce parkovacích míst P+R na okrajích Prahy s návaznou veřejnou dopravou. Jejich možné využití by snížilo dopravní pohyby středočechů po Praze. Ale stejně se musím vrátit k tomu, že zásadní je změna v tom antimotoristickém nastavení vládnoucích uskupení. Přesněji řečeno je nutná výměna politické reprezentace. Jinak se obávám, že bude pokračovat stav, kdy se odebírá, reguluje a zpomaluje prostor pro auta a to zejména ve prospěch menšinových cyklistů. Budou vznikat za miliardy mosty typu Dvoreckého, kde se s auty vůbec nepočítá. Budou se zřizovat přechody přes zásadní dopravní komunikace i v místech, kde jsou bezbarierové podchody. Budou se kreslit další kilometry nepotřebných cyklopruhů v absolutně nevhodných místech. Budou vznikat řešení a dopravní opatření, u kterých normální člověk kroutí hlavou. Snad se nám podaří to od října aktivně měnit.“

Autor: Mojmír Mikuláš, redakce, Praha, ČR, 17.7.2022